Het Zuidereiland in vogelvlucht (deel 1)

18 februari 2015 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Tien dagen voor het Zuidereiland is eigenlijk veel te korten daarom niet alleen een reisverhaal in vogelvlucht maar ook een reis in vogelvlucht. Na een niet fijne oversteek met de ferry (het stormde waardoor de golven heel hoog waren en iedereen kan zich voorstellen wat dat met de ferry doet) kwamen we in de middag aan in Picton. Kijkend op de kaart zagen we twee wegen naar Blenheim de snelle en de spannende route. Aangezien het nog niet heel laat was besloten wij natuurlijk voor de spannende route te gaan. Deze bleek halverwege nog veel spannender te worden, toen het asfalt ophield en een zandweg overbleef. Het was wel een prachtige route die het  meer dan waard was om gereden te worden. Na een lange rit van zo'n 60 kilometer waar we 2 uur over gedaan hadden kwamen we aan in Blenheim. De keuze tussen 1 of 2 nachten was snel gemaakt, nadat we het foldertje over de wijntoer ontdekte. De wijntoer was daarmee ook meteen geboekt. Zondagochtend werden we opgehaald en hebben we vier wijnboeren bezocht en een chocolatier als dessert. Een geweldige dag met natuurlijk een paar lekkere wijntjes voor thuis.

Na Blenheim met het busje richting Kaikoura gereden. Een prachtige tocht langs de kust met uitzicht op mooie rotspartijen en zonnebadende zeeleeuwen. In Kaikoura een helicoptervlucht gedaan om walvissen te spotten. Ze kunnen natuurlijk niet garanderen dat je walvissen ziet, maar wij hadden geluk, niet alleen hebben we een lokale Spermwhale gezien, maar ook een op doorreis zijnde Blue whale. Echt mega om zo'n beest in het water te zien. Na een goede lunch en nog wat over het strand lopen in de camper gestapt en de reis vervolgd naar Hanmer Springs, het Wellnes resort van het Zuidereiland waar we heerlijk gebadderd hebben in het water van de natuurlijke bronnen.

Dinsdag stond een lange reis voor de boeg, het Zuidereiland is prachtig en de afstanden zijn lang en op de planning stond Fox Glacier, 460 kilometer van Hanmer spring verwijderd. In Europa is dat 4 uur rijden, in Nieuw Zeeland 7 uur. Tussen Greymouth en Hokitika in kwamen we de meest bizarre wegsituatie tegen die wij ooit gezien hadden. De one lane bridges waren we al wel gewend in Nieuw Zeeland, maar een one lane bridge waar ook nog eens de trein overheen ging was toch nieuw. Onderweg gestopt in Hokitika, waar we heerlijk geluncht hebben en een lange wandeling over het strand gemaakt hebben. Ze maken op het strand allemaal kunst met drijfhout, wat zekers de moeite van het bekijken waard is. Onderweg naar Fox Glacier nog een Franse lifter meegenomen, die wij afgezet hebben in Fox Glacier.

De woensdag zijn we begonnen met een wandeling rond Lake Matheson. Hier hebben we prachtige foto's gemaakt van Mount Cook, weerspiegeld in het meer. Na deze wandeling naar de Glacier zelf gereden. Een korte maar pittige wandeling leidde tot een uitzichtpunt op circa 200 meter van de glacier. Dichterbij komen was helaas niet mogelijk, omdat dat niet meer veilig was. Na deze wandeling in de auto gestapt om 250 kilometer naar Wanaka te rijden. Een werkelijk waar prachtige route langs de Haast pass, ik denk het mooiste stukje weg dat wij ooit gereden hebben.